FANDOM

Toa Taguna on maan Toa. Hän kuului Toa Jara-tiimiin, mutta nykyään hän seikkailee vähän siellä sun täällä.

Toa Taguna
http://www.brickshelf.com/gallery/Anton/onu-matoran/tagumato.gif
Matoran
Ryhmä Maan Matoranit Jara nuilla.
Arvonimi ikuinen kakkonen Ussal-rapukisoissa.
Työ mainari
Naamio voimaton lime Pakari
Tilanne muuttunut
Toa Taguna
http://www.brickshelf.com/gallery/Anton/Me/tagun.gif
Toa
Arvonimi maan Toa Jara
Ryhmä Toa Jara(ennen)
Naamio Miru
Välineet hakut
Tilanne aktiivinen
Elementti maa

Toa Taguna
Turaga
Ryhmä Jara nuin turagat (hetken), myöhemmin yksin eräällä saarella.
Arvonimi Maan Turaga
Välineet koukkumainen sauva
Naamio voimaton harmaa Hau
Tilanne Muuttunut takaisin Toaksi, ja on Tagunan tulevaisuus

MatoraninaMuokkaa

Maan matoranina Taguna oli aluksi melko huomaamaton ja tavallinen. Siksipä siitä ei voi kertoa paljon mitään. Hän oli kuitenkin maan alla kuin kotonaan. Miten vain, hän pelasti kerran kylänsä Turagan hengen, kun tämä uhkasi jäädä sortuman alle. Taguna työnsi hänet pois tieltä ja ehti itse juuri ja juuri pois. Siitä asti hän oli Turagan oikeana kätenä.

Toa-tiimissäMuokkaa

Jara nuita uhkasivat rahit. Kuudelle Matoralaiselle annettiin suuret naamiot, jotka muuttivat heidät Toiksi. Taguna oli sen tiimin maan Toa. He puolustivat Jara nuita raivotautisilta raheilta. Kerran jään toa muuttui itse rahiksi, mutta hänet parannettiin kun jokainen Toa luovutti hänelle hieman omaa voimaansa. Myöhemmin Taguna keksi ilman toan, Farukin kanssa, että Makuta Antorax oli kaiken takana. Makutan luola sijaitsi Jara-nuin tulivuoren sisällä. Toa Jarat laskeutuivat sinne ja lähtivät kohti Makutan luolaa. Makuta katseli heitä sieltä jostain. Hänellä oli mieleentunkeutumisen naamio, Kera, ja hän tunkeutui Farukin mieleen. Makuta havaitsi, että ilman Toan mieltä saattoi helposti järkyttää, ja hän alkoi kuiskalla Farukin mieleen asioita, jotka pakottivat hänet Makutan puolelle. Pian muut Toat huomasivat Farukin kadonneen. Kun he kohta seisoivat taisteluvalmiina Makutan edessä, he näkivät Farukin olevan Makutan vieressä. Faruk oli kertonut Antoraxille, että Jarat muuttuvat taas voimattomiksi Turagoiksi, jos heidän naamionsa otetaan pois. Taistelun myötä Makuta saikin naamiot pois jokikiseltä Toalta, ja otti nämä vangeiksi. Faruk koki ilmestyksen, jossa tulen Toa Jara puhui hänelle. Hän katui äkkiä petturuuttaan. Makuta aikoi juuri ampua tuhosäteellään Turagat veks, kun Faruk syöksyi uhraten itsensä eteen. Hän antoi naamionsa muiden mukana vangitulle Tagunalle, joka käytti sitä ja vapautti itsensä ja muut.

Toa Jarat voittivat taistelun Makutaa vastaan. Sitten tiimi palasi maan päälle ja hajosi.

VaiheitaMuokkaa

Kun tiimi hajaantui, Taguna lähti kaleerilla kohti suurta tuntematonta. Suunta kuitenkin vikaantui ja hän saapui tutulle ja tutkitulle saarelle, nimeltä Thon. Sitä asuttivat Matoranit, joita ahdisti Rakura-niminen olento, jolla oli kyky kääntää miltei kaikki asiat päinvastaisiksi. Taguna auttoi Matoraneja ja he rakensivat linnakkeen, johon Rakuran naamiovoima ei vaikuttanut. (Se johtui siitä, että linnake oli liian iso Rakuran naamion käsiteltäväksi.) Lopulta Taguna ja pari Matorania voittivat Rakuran sieppaamalla tämän naamion ja kääntämällä sen häntä itseään vastaan. Niin verenhimoisesta diktaattorista tuli rauhaisa ja kirkassilmäinen puutarhuri-Matoran, jota kukaan ei enää voinut inhota. Sen jälkeen läheistä, nimeämätöntä saarta alkoi Makuta vainoamaan. Sieltä lähti Gek-niminen Matoran hakemaan Thonista apua. Taguna ja kuusi muuta sankaria lähtivät apuun...

TulevaisuusMuokkaa

Eräällä retkellään Taguna tapasi Matoranin, joka osasi ennustaa löydettyään Ennustamisen naamion. Matoran kertoi hänelle, että hän tulisi eräänä päivänä luovuttamaan veden matoralaiselle naamionsa ja muuttumaan Turagaksi.

Voimat ja muutaMuokkaa

Toa Taguna hallitsee maan elementtiä. Sen avulla hän voi mm. aiheuttaa maanjäristyksiä ja kaivautua minkä tahansa aineen lävitse. Hänen aseensa ovat kaksi Gali Nuvan aseita muistuttavaa hakkua. Hänen naamionsa on hopeinen Miru, mutta sillä on Pakarin voimat. Toa Taguna on rauhallinen Toa. Hän on hyvin seurallinen ja osaa työskennellä tiimissä. Hän ei myöskään rakasta taistelua ja ratkaisee asiat mieluiten puhumalla, mutta jos vaara uhkaa, hän puolustaa hyvin antaumuksellisesti taistelutaidoillaan uhattuja. Tagunan ruumis on puoliksi Toa Metrua ja puoliksi Toa Mataa. Hänen heikkoutensa on siinä, että hän on riippuvainen etenkin taistelussa naamiostaan, joka on hänen Toa-voimiensa lähde.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki