FANDOM

"Muista...Kuolemalla kunniakkaasti voi saavuttaa suuremman arvostuksen kuin elävänä koskaan..."
-Turaga Zoko

Zoko
Toa
http://www.brickshelf.com/gallery/matoro007/Muuta/zoko.jpg
Arvonimi Jään Toa
Naamio Kanohi Rode
Välineet minikokoinen Nynrah-tykki,Pakkastikari
Turaga
http://www.brickshelf.com/gallery/matoro007/Muuta/zokoturaga.jpg.jpg
Naamio Jalo Rode
Välineet Tikarisauva
Tilanne Kuollut
Ääntäminen Tso-ko

Zoko On legendaarinen Toa,Zanga Nuin makutoiden hallinnasta vapauttaja ja Matoron pelastaja.

Elämänkerta Muokkaa

Ennen Zanga Nuita Muokkaa

Toa Zoko oli ensimmäinen luotu Jään Toa. Hän Oli aluksi osa Arthkan kättä Mutat erosi järjestöstä. Hän oleskeli vähän aikaa Eteläisellä mantereella,Murskaten sinne hyökänneet Visorakit -Yksin. Hän sai muutamia Toa-ystäviä sieltä,ja he lähtivät kiertelemään universumia. Lopulta hän oli koonnut Oman Toa-Tiimin.Sitten hän halusi tietää mitä oli tapahtunut Arthkan käden jäsenille,Ja tavoittikin [Axxonin] pian.Axxon kertoi Ritarikunansta ja Zoko tiimeineen liittyi järjestöön. Zokon tiimi kierteli taas monta vuotta,auttaen matoraneja ja pitäen pimeyden metsästäjiiä kurissa.

Zanga nuille saapuminen Muokkaa

Mata Nuin ritarikunta sai selville,Että Zanga Nuilla on Itsekäs Makuta,Darkos joka piti saaren väestöä orjina. Zokon tiimi saapui yöllä saarelle.Aluksi he tappoivat nopealla rynnäköllä portia vartioivat rakshit,ja napsivat kaikki rakshit saarelta yksitellen pois.Sitten he sulkivat Kupoliin johtavat portit,Ja ryhtyivät etsimään Darkosia.

Tiimin kuolema Muokkaa

Kuitenkin,Darkos paljasti piilopaikkansa,Ja tiimi lähti suoraa sinne. He kävelivät Zanga nuin alla risteilevissä luolaverkostoissa,Kunnes saapuivat Darkosin kammioon. Aluksi se näytti tyhjältä. Silloin Zoko havaitsi naamiollaan ansan.Hän ei ehtinut varoittaa muita,ennekuin katosta oli tippunut suuri röykkiö kiveä Ja vain Zoko selviytyi,Hän ehti juuri ja juuri väistää iskun. Silloin Darkos tuli esiin. Kaksikko aloitat raivoisan taistelun,Mutta juuri kun Zoko olisi voittanut,Darkos käytti teleporttikykyään ja teleporttasi pakoon.Silloin tunnelita alkoivat sortua. Zoko pääsi juuri ja juuri pakoon.

Toa-KivetMuokkaa

Zoko loi Toa-Voimallaan Kuusi Toa-Kiveä ja piilotti ne kuuden matoranin taloihin.Sitten hän muuttui Turagaksi ja Hänestä tehtiin saaren johtaja.

Uudet ToatMuokkaa

Kun Matoro,Karax,Rali,Magan,Blakar ja "Light" muutuivat Toiksi,Zoko kertoi heille Darkosista.Toa Zakangat etsivät Darkosin uuden piilopaikan,Ja tälläkertaa he hyökkäsivät Darkosin kimppuun täydellä ylivoimalla,Saaden jopa Makutan pakenemaan kauas,Destralille saakka. Sitten tiimi lähti kiertelemään maailmaa,Zokon pitäen huolta matoraneista. Kuitenkin,Darkos hyökkäsi uudelleen saarelle Ja Turaga kutsui Toat apuun.Toat saapuivat yöllä,Ja melekin yllättivät Darkosin,Mutta Blakar oli pettänyt tiimin ja kertonut heidän suunnitelmat Darkosille. Loput viisi toaa vangittiin ja aiottiin teloittaa. Zoko kuitenkin kannusti Matoraneja vastarintaan,Ja seuraavana yönä Zoko ja saaren matoranit hyökkäsivät Hallintopalatasiin jossa darkos oli.Matoranit vapauttivat Toat,Ja Darkos pakeni Blakarin kanssa saarelta. Toat olivat tästä lähtien enemmän saarella,Ja se torjuikin paljon hyökkäyksiä.He saivat jopa Blakarin takaisin joukkoonsa,Samalla kun muita uusia jäseniä.

Taistelu Nui-KivestäMuokkaa

Kuitenkin,Pimeyden metsätäjät ja Makutan veljeskunta saivat tietoonsa että Jollain saaren toista on Nui-Kivi.Molemmat järjestöt hyökkäsivät saarelle,ja ainut asia mikä pelasti Zanga nuin oli se,Että Ne kaksi järjestöä alkoivat taistella toisiaan vastaan saarella,ja muutama toa livahti pois saarelta,viden hätäviesin Daxialle.Pian mata nuin ritarikunta puuttui sotaan "salaa" ilman että kukaan muu kuin Zoko ja saaren toat tiesivät siitä. Lopulta,Sodan viimeisessä taistelussa,Zoko oli seurannut salaa Matoroa,kunnes matoron kimppuun hyökkäsi yhtäkkiä Makuta Teridax.Matoro ei ehtinyt edes Reagoida,Kun Teridax oli jo lauaksissut valtavan varjo-aallon matoroon.Zoko hyppäsi nopeasti eteen,ja kuoli.Silloin matoro järkyttyi ja kävi valtavalla raivolla teridaxin kimppuun,Jäätä lenteli aivan valtavasti.Hän sai vahingoitettua teridaxia pahasti,ennekuin varjojen mestari pakeni.

MuistoMuokkaa

Kaikkia Zanga nuin asukkaita kosketti Zokon kuolema,Erityisesti Matora.Zoko oli opettanut hänelle todella paljon kaikkea,Ja Matoro halusi pystyttää Zokolle patsaan Kini-Zangaan. Matoro nimesi myös Zanga nuin läheltä löydetyn saaren Zokotoksi. Zokon naamio on Matorolla Bio-Klaanissa hänen huoneessaan.

Zoko toiminnassa

Voimat ja luonne Muokkaa

Zoko oli hyvin taitava Jään elementin käytössä,Pystyi luomaan pientä Kristallijäätäkin tarkasti lukon sisälle. Hän On hyvin epäitsekäs ja rehellinen,Hän ei ole kovin ajattele,Mutta virheensä hän aina onnistuu korjaamaan virheensä hyvillä Strategisilal taidoillaan ja mahtavalla ammuntatarkkuudella ja -nopeudella.

Naamio ja välineetMuokkaa

Aseenaan hän käyttää yleisesti Nynrah-Haamulaukaisinta,Joskin pienennettyä versiota ja hän kanavoi silla usein elementtivoimaansa.Hän pitää myös mukanaan pakkastikaria,Joka on prototeräksinen,hyvin voimakas ja terävä tikari ja mainio lähitaisteluase.

Lainauksia Muokkaa

  • -"Okei Darkos,Tapoit tiimini,Mitä sitten.Nyt kun minulla ei ole mitään menetettävää,Voin panna kaiken peliin..."

Zoko Darkosille tiimnisä kuoleman jälkeen.

  • -"Ihmeen sitkeä olet,Pakko myöntää.Mutta sellainen sitkeys on myös palkittava,Varjokädellä nimittäin."

Darkos Zokolle

Triviaa Muokkaa

  • Zokon panssariin on otettu mallia Jango Fettin haarniskasta.
  • Zokon arpi hänen naamiossaan tuli kun hän taisteli Zakazilla Skakdeja vastaan.
  • Jokainen arpi,Ruhje tai haava hänen panssarissaan on voitonmerkki hänen taisteluistaan.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki